Příkrmy – vařit nebo kupovat?

Je to tu! Uteklo to jako voda a z vašeho malého miminka se má postupně stávat plnohodnotný strávník. Asi jako každá máma (i táta samozřejmě) chcete pro svoje dítě to nejlepší a tak stojíte před dilematem, zda svému potomkovi vše vařit nebo kupovat hotové příkrmy ve skleničkách. Poptáte se kamarádek, maminky nebo pediatra a z těch různorodých odpovědí možná nejste úplně moudrá.  Která z cest je lepší a správná?

Ano, je to tak. Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Pokazit můžete vaření, použít nevhodné suroviny, ale zároveň můžete koupit skleničku se špatným složením.

Domácí přípravě rozhodně nahrává cena takového příkrmu, dále pak jednoznačnost složení – prostě víte jaké suroviny byly použity. Pestrost – doma si můžete vymyslet jakoukoliv kombinaci a zkoušet stále nové a nové. Nevýhodou může být sehnatelnost kvalitních potravin. To se týká především dětí, které začínají být přikrmovány v období zimy, kdy je omezena dostupnost především hezké zeleniny. Nevýhodou může být i samotné vaření. Ne každý z nás je rozený kuchař a i časová vytíženost každého rodiče se může lišit. Ty poslední důvody rozhodně nestojí za výčitky svědomí. I když nebudete ze začátku vše vařit, tak vaše dítě může jíst kvalitně.

Výhoda kupovaných příkrmů je v jejich dostupnosti. Dnes už je koupíte doslova na každém rohu. Jídlo máte okamžitě po ruce. V zimních měsících máte k dispozici velkou škálu všech možných druhů zeleniny. Kupované příkrmy musí splňovat normy např. na obsah sodíku, olova, rtuti a dusičnanů. Což musí splňovat prodávané potraviny celkově, ale tyto normy již nejsou tak přísné a tak hodnoty u doma připravovaných příkrmů mohou být vyšší než u těch kupovaných. Kupované skleničky by měly zaručovat mikrobiologickou nezávadnost, protože jsou sterilizované.Z toho důvodů jsou dobré na delší cestování, protože na rozdíl od vařeného jídla nemusí být stále v lednici. Nevýhodou je cena. Omezený výběr kombinací. Do budoucna se může jako nevýhoda projevit i chuť. Kupované příkrmy bývají často chutnější než ty doma připravované. Mnoho dětí, které jako první ochutnají kupované skleničky pak odmítá domácí stravu. Negativem může být i překvapivě složení. Občas sklenička obsahuje složky, které bychom nečekali a při vaření vůbec nepoužili. Jsou to různé škroby, mouky, přidaná sůl i cukr atd. Další nachytávka je poměr použitých surovin. Především u těch složitějších receptur se stává, že ve skleničce převažuje sacharidová složka brambory/rýže/těstoviny. Chybí tak zdroje bílkovin (maso) a vitamínů (zelenina). Z toho důvodů je pro větší děti opravdu lepší vařit.

Zásady zdravého vaření příkrmů:

  • vybírejte kvalitní suroviny – čerstvost na prvním místě, ideálně lokální potraviny od prověřených prodejců
  • žádné polotovary – čím je potravina více zpracována, tím se zvyšuje riziko obsahu přídatných látek (éček), nevhodných ingredienci – sůl, cukr, palmový tuk a snižuje to kvalitu
  • vhodná tepelná úprava – vaření v páře, dušení, vaření, pečení. Vyhněte se přípravě )na velkém množství oleje. Je to těžce stravitelné, tučné a navíc během smažení dochází lehce k přepalování a vzniku karcinogenních látek. Potravinu tepelně upravujeme jen po dobu nezbytně nutnou.
  • nádobí – volte nádobí s nepřilnavým povrchem – krásně se tak vaří bez přidaného tuku. Není na škodu mít doma parní hrnec či alespoň napařovací nástavec na hrnec.
  • správné uchovávání – v čistých nádobách v lednici či mrazáku. Pokud vaříte příkrm na více dní, tak vždy znovu ohřívejte jen jednu porci. Opakovaným zahříváním se pokrm více a více znehodnocuje. Platí to i pro zavařování. Čím déle je pokrm vystaven vysokým teplotám, tím více se ničí jeho biologická hodnota. Zavařujte pouze nalitím horkého příkrmu do sklenice a otočením dnem vzhůru. Dávejte přednost mražení a pozvolnému rozmrazování.

 

Zásady správného nakupování příkrmů:

  • čtěte složení – jakmile se ve složení objeví něco, co byste sami při vaření nepoužili, tak nekupujte. Je to např. mouka ve skleničce bramborové kaše s masem. Je to cukr/fruktóza/sirup/jiný cukr v ovocné přesnídávce, obilninové kaši. Přidaná sůl. Výjimkou jsou přidané vitaminy či kyselina askorbová (vit. C) a rostlinné oleje (kromě palmového tuku), které se přidávají z důvodu lepšího vstřebávání vitamínů rozpustných v tucích.
  • nespoléhejte na označení věku od výrobce – věkové určení nezaručuje, že je příkrm svým složením vhodný. Vždy čtěte složení.
  • správné uchovávání – platí stejné pravidlo jako u vařených příkrmů doma. Vždy ohřívejte jen to, co dítě sní. Především u těch mladších dětí vždy odeberte do mističky. Otevřený příkrm může být v lednici 24 – 48 hod vždy dle údajů od výrobce.

 

Je tedy jasné, že kupované i doma připravené příkrmy mají své výhody i nevýhody. Je jen na vás rodičích pro jakou variantu se rozhodnete. Můžete i obě varianty libovolně kombinovat. Nenechte se kamarádkou odradit, že v té kuchyni trávíte zbytečně moc času nebo naopak v sobě nenechte druhými vyvolat pocit, že jste špatná máma nebo špatný táta, když raději někdy koupíte hotovou skleničku.

 

Osobně samozřejmě dávám přednost domácímu vaření. Dceru jsem ovšem začala přikrmovat na konci zimy, kdy zelenina byla opravdu tragická. Snažila jsem se vařit, co nejvíc to šlo, ale bez ostychu přiznávám, že sem tam nějaká sklenička padla. Navíc už od miminka dost cestujeme a jak jsem psala výše – je to jednoduše praktické a nezkazí se to. Kdo má možnost, tak doporučuji příkrmy kupovat v Německu. Cenově je to výhodnější  a navíc některé skleničky mají lepší složení než ty u nás. Na druhou stranu tohle vaření pro děti už oslovilo tolik původních nekuchařek, že to stojí za vyzkoušení. 

Tereza

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *