Jak na zdravější grilování s dětmi

Blíží se teplé letní večery a s nimi přichází bezpochyby i období grilování. Možná Vás napadla otázka, zda je grilování vhodné a zdravé i pro děti? Důležité je si předem říct, že kvalitu a zdravost grilování ovlivňuje nejen to, co grilujete, ale i to na čem grilujete.

55626-O8IBQ8-955

Na trhu je nejrůznější množství grilů. Kdo se chystá grilovat ve městě na balkóně nejčastěji sáhne po elektrické variantě grilu, dále máme v nabídce grily plynové, s lávovými kameny nebo prostě klasiku na dřevěné uhlí. Právě poslední varianta je nejvíce riziková pro vznik karcinogenních látek během grilování. Ty vznikají především stékajícím tukem z masa na žhavé uhlíky, kde se mění v karcinogenní kouř. Kouř pak stoupá zpět na maso a tyto nebezpečné látky na něm ulpívají. Z toho důvodu je potřeba dodržovat před, během i po grilování určité zásady.

  1. Nešetřete na kvalitním dřevěném uhlí.
  2. Grilujte vždy na čistém roštu. Jinak hrozí přenos přepálených částí na čerstvou grilovanou potravinu. Nejlépe se čistí kovovým kartáčem. Čistění tzv. opálením opravdu nestačí 🙂
  3. K obracení masa používejte kleštičky či jiný neostrý nástroj. Pokud maso napíchnete na vidličku vytéká právě vpichy další šťáva a tím se zvyšuje riziko vzniku škodlivých látek.
  4.  Mějte gril pod kontrolou. Příliš velký plamen způsobuje spalování masa. Grilované potraviny pravidelně kontrolujte, obracejte.

Grilování s dětmi se příliš neliší od grilování pro dospělé. Můžete grilovat maso, zeleninu i ovoce. Důležité je opět dodržet základní pravidla při výběru potravin a zacházení s nimi. Většina z nich běžně platí i pro dospělé, ale ne každý je dodržuje.

  • Grilujte vždy 100% čerstvé maso. Sledujte datum spotřeby. Pokud to jde kupujte maso jen z prověřených zdrojů. Vyvarujte se nákupu již předem naloženého masa – nikdy nevíte v jaké kondici maso bylo před marinováním (je známo, že kořenící směsi jsou schopny zamaskovat nelibou vůni i barvu). Navíc taková marináda většinou neobsahuje nic zdravého.
    Maso je potřeba správně uchovávat i v domácím prostředí.Takže šup s ním hned do ledničky.
  • Udělejte si vlastní marinádu. Většina kupovaných kořenících směsí a tekutých marinovacích omáček obsahuje spoustu zbytečných ingrediencí. Mezi ně patří velký obsah soli, cukru, glutamátu sodného, oleje neznámého původu. Navíc jsou často dost drahé.
  • Grilujte libové a méně tučné druhy masa. Tučná masa se nehodí pro děti ani při jiné technologické úpravě, ale na grilu navíc ještě více zvyšují riziko vzniku karcinogenních látek.
  • Pro děti je lepší při grilování použít alobalové tácky, které brání tuku odkapávat do uhlíku. Navíc díky nim zůstává maso šťavnatější.
  • Dopřejte masu na grilu dostatečný čas, aby bylo rovnoměrně propečené. Krvavé steaky  nebo naopak spálené maso na dětský talíř nepatří.
  •  Při servírování nikdy nepoužívejte náčiní a nádobí, které bylo používáno na syrové maso.

Co tedy grilovat?

Drůbeží maso:
Na gril se nejvíce hodí bílé drůbeží maso jako kuře nebo krůta. Je to maso jemné, křehké, bohaté na plnohodnotné bílkoviny a zároveň nemá velký obsah tuku. Z hlediska obsahu tuku je vždy lepší konzumovat maso zbavené kůže. Ovšem při grilování právě kůže napomáhá zachovat šťavnatost masa. Je tedy možné ji sundat až před konzumací. Můžeme grilovat celá kuřata, stehýnka, křidýlka, stehenní a prsní řízky – i krůtí.

Ryby:
Grilovat můžeme sladkovodní (např.:kapr, lín, pstruh, cejn) i mořské druhy ryb např.: treska, losos, žralok). Jejich maso obsahuje také kvalitní bílkoviny a zároveň i nenasycené mastné kyseliny, které jsou pro děti prospěšné především z hlediska rozvoje mozku a správného fungování nervové soustavy a pozitivně působí i na imunitní systém.
Velkou výhodou ryb je i to, že jim stačí mnohem kratší tepelná úprava než jiným druhům masa, ale pozor na kosti!

Vepřové maso:
Pro menší strávníky není vepřové maso úplně nejlepší volbou a to z důvodu vyššího obsahu tuku. Samozřejmě i tak je dobré ho občas zařadit do jídelníčku. Pro děti a na gril obzvlášť volíme libové části jako je – kýta, pečeně(kotlety), panenka.

Hovězí maso:
Vynikající zdroj kvalitních bílkovin a minerálních látek. Pro děti opět vybíráme méně prorostlé části např.: svíčkovou. Nevýhodou je, že tento druh masa potřebuje delší tepelnou úpravu a z grilu je pro děti často stále příliš žvýkavé. Ideálním kompromisem je použít mleté maso, které si namelete doma sami. Můžete zkusit udělat třeba domácí hamburgery,

Zelenina:
Mezi nejčastěji grilované druhy zeleniny patří: cuketa, lilek, papriky, rajčata. Zeleninu můžete libovolně nakombinovat s masem a udělat třeba chutné špízy.

Ovoce
Oblíbenými grilovaným ovocem je ananas. Je opravdu vynikající. Dále bude dětem jistě chutnat : banán, hrušky, jahody a jablka. Každopádně ve fantazii se meze nekladou.

Jak marinovat?

Levněji a zdravěji vyjde výroba domácí marinády. Navíc to není žádná věda. Stačí použít olivový olej, čerstvé bylinky či sušené koření. Můžete použít i citronovou šťávu. Pokud se rozhodnete pro použití soli, tak maso i zeleninu je lepší solit až po grilování neboť vytahuje vodu a tím je vysušuje.

Omáčky a dipy:
Majonézové a tatarské omáčky u dětí raději vynechte. Zkuste udělat domácí dipy na jogurtovém základu či v kombinaci se zakysanou smetanou. Opět můžete přidat čerstvé bylinky, zelené natě, šťávu z limetky nebo obyčejný česnek.

Závěrem je důležité říct, že grilování by nemělo patřit mezi pravidelné a časté úpravy masa a zeleniny. To z důvodu vzniku karcinogenních a dalších toxických látek. Jako tepelnou úpravu stravy bych grilování neužívala u dětí do 1.roku života. Do tří let bych dbala opravdu na dodržování všech výše zmíněných zásad a upřednostňovala spíše grilování zeleniny. Grilované potraviny vždy přizpůsobte stravovacím zvyklostem vašeho dítěte.

Přeji pohodové letní večery!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *